رویدادها و اعلانات
مراسم کلنگ‌زنی پروژه احداث پایانه آزادگان و آغاز عملیات اجرایی توسعه جنوبی خط 3 متروی تهران با حضور شهردار

مراسم کلنگ‌زنی پروژه احداث پایانه آزادگان و آغاز عملیات اجرایی توسعه جنوبی خط 3 متروی تهران با حضور شهردار

برگزاری 2 اتفاق مهم و همزمان برای خط 3 مترو روز دوشنبه 19 آبان ماه 1399مراسم کلنگ زنی پایانه 50 هکتاری آزادگان و همچنین آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه جنوبی خط 3مترو، با حضور شهردار تهران و به طور همزمان برگزار خواهد شد. به گزارش روابط عمومی و بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) خط 3 مترو به طول 37 کیلومتر و با 24 ایستگاه، یکی از خطوط هفتگانه شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی پایتخت به حساب می آید که امسال اتفاقات ارزنده ای در آن رخ خواهد داد؛ از افتتاح پست برق قلعه مرغی و نصب 3 هواکش میان تونلی و 3 هواساز ایستگاهی گرفته تا بهره برداری از ایستگاه اقدسیه و برخی ورودی های جدید برای ایستگاه های افتتاح شده قبلی. اما روز دوشنبه هفته جاری، به طور همزمان مراسم کلنگ زنی پروژه ساخت پایانه آزادگان و نیز آغاز عملیات اجرایی بخش توسعه جنوبی خط 3 برگزار خواهد شد. پایانه 50 هکتاری آزادگان در انتهای جنوبی خط 3 مترو و در منطقه 18 واقع شده است. احداث این پایانه که نقش مهمی در فراهم ساختن امکان افزایش ناوگان و تعداد جابجایی مسافران، سهولت در سرویس، نگهداری و تعمیرات قطارها و در نهایت کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خط 3 خواهد داشت، در 3 فاز پیش بینی شده است که در صورت تامین منابع مالی، فاز نخست آن سال آینده به بهره برداری می رسد. از طرف دیگر به منظور تسهیل دسترسی اهالی منطقه 18 به شبکه مترو و با توجه به طرح های توسعه ای آینده خط 3 که قرار است به متروی اسلامشهر متصل شود، عملیات اجرایی پروژه توسعه جنوبی خط 3 نیز روز دوشنبه 19 آبان ماه رسما شروع خواهد شد؛ به این ترتیب خط 3 که هم اکنون آخرین ایستگاه آن ایستگاه آزادگان است، از زیر خط راه آهن سراسری عبور کرده و به ایستگاهی جدید در مجاورت بیمارستان در حال احداث کودکان حکیم و سپس در فاز بعد و به میدان الغدیر منتهی می شود. این دو اتفاق مهم، تحولی محسوس در کارایی و بازدهی خط 3 متروی تهران ایجاد کرده و سطح خدمات رسانی آن را به شکلی اساسی ارتقا خواهد داد.

17/آبان/1399 مسیر و حمل و نقل ریلی
امروز با حضور رئیس‌جمهور، مترو به شهر جدید هشتگرد رسید.

امروز با حضور رئیس‌جمهور، مترو به شهر جدید هشتگرد رسید.

افزایش میزان شهرنشینی در سال­های اخیر و تمرکز بالای جمعیتی در کلان شهرها و به خصوص تهران باعث شده تا هزینه­‌های جاری زندگی به شدت افزایش یافته و به تبع آن ضمن افزایش آلودگی شهرهای بزرگ و اتلاف بالای زمان ناشی از ترافیک مسافرت­های درون شهری باعث شده تا تمایل به مهاجرت به شهرهای اقماری افزایش یابد. با توجه به عدم کفایت زیرساخت شهرهای اقماری موجود از منظر مسکن و خدمات اجتماعی و رفاهی، ساخت شهرهای جدید از دهه 60 در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفت. شهر جدید به نقاط جمعیتی اطلاق می‌گردد که در چهارچوب طرح مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در خارج از محدوده قانونی و حریم استحفاظی شهرها، برای اسکان حداقل سی هزار نفر ‌به اضافه ساختمان­ها و تأسیسات موردنیاز عمومی، خدماتی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان آن پیش‌بینی می‌شود. وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است پس از اطمینان از اسکان حداقل ده هزار نفر جمعیت در شهر جدید مراتب را به وزارت کشور‌اعلام کند و وزارت کشور موظف است نسبت به تشکیل شورای شهر و ایجاد شهرداری در شهر جدید یاد شده اقدام نماید. در این راستا و به منظور جذب سرریز جمعیت کلان­شهرهای کرج و تهران، شهر جدید هشتگرد در اواخر دهه 60 مکان‌یابی و عملیاتی شد. برآورد اولیه براساس طرح جامع و طرح توسعه شهری این است که شهر جدید هشتگرد ظرفیت جذب 600 هزار نفر جمعیت را در دهه 90 دارد اما مطابق با سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 جمعیت ساکن در این شهر بالغ بر 40 هزار نفر بوده و پیش­بینی می­شود در حال حاضر حدود 80 هزار جمعیت در این شهر اسکان داشته باشند. در کنار کمبود زیرساخت­های لازم شهری، نبود سیستم حمل و نقل مناسب یکی از مهمترین دلایل عدم نیل به اهداف کلان جذب جمعیت در این شهر به شمار می­رود. لذا به منظور تشویق مردم جهت اسکان در شهر جدید هشتگرد و استمرار اقامت در آن در جهت نیل به اهداف افق پیش­بینی شده برای شهر، راه اندازی سیستم ارتباطی ارزان، ایمن و سریع بین شهری، با احداث قطار برقی در دستور کار قرار گرفت، که با عنایت به وجود راه آهن سریع السیر تهران ـ کرج و امکان توسعه آن به سمت هشتگرد، برقراری ارتباط این شهر جدید با تهران با کیفیت مناسب و هزینه کمتری میسر شده است. مسیر تهران ـ کرج ـ قزوین یکی از پرترافیک­ترین آزادراه‌های کشور است که گشایش قطار برقی هشتگرد و اتصال آن به تهران از طریق خط 5 متروی تهران به روان سازی ترافیک این آزادراه کمک شایانی می­کند و مسافران با استفاده از این خط ارتباطی سفرهای روزانه خود را با سهولت و کیفیت بالایی انجام خواهند داد. با توسعه خطوط ریلی به ویژه اتصال شهرهای حومه‌ای به شهرهای مادر از طریق مترو و قطار برقی، ضمن جذب جمعیت در این شهرها گام‌های مهمی برای کاهش آلودگی هوای کلان­شهرها خواهد بود و به طور قطع با راه­اندازی متروی هشتگرد شاهد کاهش سفرهای خودرویی به تهران از شهرهای حومه خواهیم بود . مطالعات اولیه طرح ایستگاه قطار برقی هشتگرد از اوایل دهه 70 توسط مهندسین مشاور رهساز طرح زیر نظر شرکت عمران شهرهای جدید آغاز و گزارش­‌های مورد نیاز ارائه گردید. مطالعات نهایی ایستگاه نیز از سال 1390 توسط مهندسین مشاور رهساز طرح ادامه یافت و با بهره­گیری از نتایج این مطالعات، عملیات اجرایی احداث ایستگاه توسط گروه مهندسی سپاسد از سال 1391 آغاز شد. ایستگاه هشتگرد یکی از دو ایستگاه مد نظر در این خط بوده که با مساحتی حدود 22000 مترمربع عنوان بزرگترین ایستگاه سطحی در کشور را به خود اختصاص داده است.  بهره­‌برداری از قطار برقی گلشهر کرج ـ شهر جدید هشتگرد بر عهده شرکت بهره ‌برداری متروی تهران   و حومه خواهد بود که با هماهنگی­‌های به عمل آمده، در ادامه خط 5 متروی تهران (از صادقیه به کرج) فعالیت می­کند. شرکت عمران شهرهای جدید چندی پیش دو رام قطار برای خط   گلشهر کرج ـ شهرجدید هشتگرد خریداری کرده که به منظور تأمین سرفاصله حرکت قطار در خط تهران ـ کرج ـ هشتگرد بهره برداری خواهند شد. این خط به طول ۲۶ کیلومتر و با قابلیت جابجایی 250 هزار مسافر در روز با اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان و با پیگیری­‌ها و حمایت­‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی و تسریع عملیات اجرایی در سال اخیر با حضور ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی در روز سه شنبه 1398/10/10 به بهره‌­برداری رسیده و یکی از پروژه‌­های ملی تأثیرگذار در استان البرز و به تبع آن تهران خواهد بود که با راه اندازی آن افزون بر روان سازی ترافیک در آزاد راه تهران ـ کرج ـ قزوین، بسترساز ترغیب مردم برای سکونت در شهر جدید هشتگرد خواهد شد. 

10/دی/1398 ایستگاه مترو و راه‌آهن
کمی منتظر بمانید...